10 Μαρτίου 2025

Η Μάχη του Λόγου: Ρητορική, Υποτίμηση και η Πραγματική Ελευθερία


Ο λόγος είναι πεδίο μάχης. Όχι μόνο όταν χρησιμοποιείται σε δημόσιες αντιπαραθέσεις, αλλά ακόμα και στην καθημερινή επικοινωνία. Στην ελληνική παράδοση, η ρητορική δεν ήταν ποτέ απλώς τέχνη της πειθούς—ήταν η τέχνη του να μιλάς με νόημα, να μιλάς για να αποκαλύψεις, όχι για να αποκρύψεις.

1. Ρητορική: Η Τέχνη του Ρήματος, Όχι του Χειρισμού

Η ρίζα της ρητορικής βρίσκεται στη λέξη "ρητός", που σημαίνει ξεκάθαρα διατυπωμένος, αδιαμφισβήτητος.

  • Ρητό → Αυτό που έχει ειπωθεί με κύρος, κάτι που ισχύει.
  • Ρητή → Η σαφής διατύπωση, αυτό που δεν αφήνει περιθώρια αμφιβολίας.
  • Ρήση → Μια φράση που διατηρείται ως ιδιαίτερη διατύπωση, με σημασία πέρα από την απλή εκφορά της.

Άρα, η ρητορική δεν είναι μια τεχνική πολιτικών ή διανοουμένων. Είναι ο τρόπος που ο άνθρωπος δομεί τον λόγο του ώστε να μεταφέρει σκέψη, αλήθεια, συναίσθημα.

Όμως, στη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα, η ρητορική έχει μετατραπεί σε όπλο φόβου, υποτίμησης και γρήγορης επιβολής.

2. Η Νέα Ρητορική της Υποτίμησης

Σήμερα, οι άνθρωποι δεν συζητούν για να καταλάβουν, συζητούν για να επικρατήσουν.

Η ελληνική ρητορική δεν χρησιμοποιείται πλέον για να βοηθήσει τη σκέψη, αλλά για να προκαλέσει αμφιβολία στον άλλον.

Δεν σου λένε:

  • «Έκανες λάθος.»
  • «Διαφωνώ μαζί σου.»
  • «Γιατί το πιστεύεις αυτό;»

Σου πετούν παγίδες αμφισβήτησης:

  • «Αυτά έμαθες στο σχολείο;»
  • «Αυτά λέει ο ύμνος της ελευθερίας;»
  • «Πίστευες μπορείς να μου πεις γιατί εξαφανίστηκες;»

Στην ουσία, δεν θέλουν να συζητήσουν.
Θέλουν να σε βάλουν να αμφισβητήσεις εσύ ο ίδιος την ικανότητά σου να απαντήσεις.

Και όταν δεν τους βγαίνει, όταν βλέπουν πως δεν πέφτεις στην παγίδα τους, τότε η τελευταία τους γραμμή άμυνας είναι η υποτίμηση:

  • "Άστο, δεν καταλαβαίνεις."
  • "Δεν έχει νόημα να το συζητάμε."
  • "Καλά, καλά, άστο."

Αυτό δεν είναι ρητορική.
Αυτό είναι φόβος μεταμφιεσμένος σε εξυπνάδα.

3. Γιατί η Ρητορική δεν Είναι Μόνο για τους Ρήτορες

Η ρητορική δεν είναι προνόμιο όσων ξέρουν να μιλούν όμορφα.
Η ρητορική δεν ανήκει στους πολιτικούς, ούτε στους ακαδημαϊκούς.
Η ρητορική είναι το φυσικό εργαλείο του ανθρώπου που σκέφτεται.

Και εδώ είναι η μεγάλη παρεξήγηση:

Η πραγματική ρητορική δεν φοβάται την αμφισβήτηση, γιατί δεν έχει ανάγκη να υπερασπιστεί τον εαυτό της μέσω της υποτίμησης.

4. Επαίνους ή Ήττες;

Η ελληνική υπεράσπιση του λόγου, εκεί που άλλοτε βασιζόταν στην αναζήτηση της αλήθειας, σήμερα έχει πάρει δύο δρόμους:

  1. Των επαίνων – Όπου οι άνθρωποι δεν αναζητούν την αλήθεια, αλλά την επιβεβαίωση. Θέλουν να ακούν ότι έχουν δίκιο, όχι να εξελίξουν τη σκέψη τους.
  2. Της ήττας – Όπου η συζήτηση δεν γίνεται για να χτιστεί κάτι, αλλά για να βγει νικητής και ηττημένος.

Αλλά η πραγματική ρητορική δεν είναι ούτε οι έπαινοι ούτε οι ήττες.
Είναι η αντοχή να σταθείς στη σκέψη σου χωρίς να φοβάσαι τη διαδικασία.

5. Τι Είναι η Πραγματική Υπεράσπιση του Λόγου

Αν η υπεράσπιση είναι η ανάγκη να επιβληθείς στον άλλον, τότε είναι παράγωγο του φόβου.
Αν η υπεράσπιση είναι η δύναμη να σταθείς στο ύψος της σκέψης σου, τότε είναι πράξη ελευθερίας.

Η ρητορική δεν είναι μάχη του ποιος θα μιλήσει πιο δυνατά.
Είναι η τέχνη του να μπορείς να σταθείς χωρίς να σε γονατίσει η ανάγκη να έχεις δίκιο.

6. Ο Επίλογος της Ελευθερίας

Αν η ελευθερία φοβάται την αμφισβήτηση, τότε τι ακριβώς είναι αυτό που ελευθερώνει;
Αν η ελληνική ρητορική φοβάται τον διάλογο, τότε τι ακριβώς είναι αυτό που υπερασπίζεται;

Η απάντηση δεν είναι στον θόρυβο των λέξεων.
Είναι στη σιωπή αυτού που καταλαβαίνει, αλλά δεν έχει ανάγκη να νικήσει.


Πώς Στέκεσαι στη Μάχη της Γλώσσας Χωρίς να Παγιδευτείς

Όταν σου πετούν μια ερώτηση-παγίδα, μη βιαστείς να απαντήσεις.
Γύρνα τους τον καθρέφτη: «Δεν καταλαβαίνω, ή δεν θες να το εξηγήσεις;»
Αν ήρθαν για διάλογο, θα συνεχίσουν.
Αν ήρθαν για υποτίμηση, θα αποχωρήσουν μόνοι τους.

Γιατί η πιο δυνατή απάντηση δεν είναι η άμυνα.
Δεν είναι η αντίδραση.
Δεν είναι η νίκη με τα δικά τους μέτρα.

Είναι η επίγνωση ότι το παιχνίδι τους δεν έχει πλέον δύναμη πάνω σου.